Un altre any més la Parròquia de Porreres va recordar la figura de Beata Sor Francinaina de Sencelles. Ahir diumenge a la Missa del vespre la comunitat de les monges de la Caritat juntament amb la resta de Porrerencs varen retre homenatge a la que és patrona dels catequistes de Mallorca. La Missa va ser presidida pel rector Mn. Àngel Reigadas i concelebrada per Mn. Josep Sastre. En acabar la celebració les monges porrerenques varen oferir una galeta i un tassó de vi dolç a tots els assistents.

Més infromació:

Francinaina Cirer i Carbonell va néixer i fou batiada a Sencelles dia 1 de juny de 1781.

Cresqué com una de tantes nines pageses de llavors: ajudant els pares i els tres germans majors en les feines de la casa i del camp.

De jove sentí la vocació a ser monja de clausura, però son pare no li va donar el seu consentiment. Acceptà aquesta contrarietat i va descobrí la voluntat de Déu, consagrada a servir a Déu, als seus pares i germans.

Als 26 anys ja havien mort sa mare i els seus germans, Francinaina  quedà tota sola amb son pare i treballava en el camp, duia la casa i va assistir com una bona filla al seu pare fins l’any 1821 que va morir. Francinaina tenia  aleshores 40 anys  i es va reafirmar encara més en el propòsit de dedicar-se del tot a Déu i al proïsme.

Duu una vida retirada a casa seva, amb una companya,  Magdalena Cirer que mai l’abandonarà. Dels sagraments, de les devocions parroquials i de la meditació, en treu l’aliment de la seva oració constant.

El poble de Sencelles, que l’anomenava i anomena  familiarment “sa Tia Xiroia”, se sentia atret cap a Déu per Francinaina.   Treballà com qualsevol pagesa de Sencelles conrà les seves terres amb la seva companya. D’allò que en treien en feien tres parts: la primera pels pobres, l’altra per sufragis dels difunts, la resta per la seva subsistència austera.

“Sa Tia Xiroia”ensenyà la doctrina als infants, orientà i aconsellà a les al·lotes i joves, a les persones lletrudes i els humils cercaven els seus consells, assistia als malalts, mostrava el camí del cel als moribunds, obria de pint en ample les portes de la seva caritat a les persones pobres.

El rector de Sencelles  Joan Molinas l’any 1850, decidí fundar una casa de Caritat* i va encomanà la tasca a una dona de la parròquia. Dia 15 d’agost, Francinaina “sa Tia Xiroia”, acceptà la comanda i va oferir ca seva i els seus béns per la nova fundació.

Als 70 anys, dia 7 de desembre de 1851, Sor Francinaina de la Mare de Déu dels Dolors, va fer els vots de germana de la Caritat  amb dues germanes més, i tot el poble de Sencelles va acompanyar a les tres religioses al nou convent.

Dia 27 de febrer de 1855,  després de combregar  a l’església parroquial, li va arribar l’hora d’anar-se’n a viure per sempre amb el seu estimat.

L’1 d’octubre de l’any 1989, el Papa Joan Pau II va beatificar a Sor Francinaina Cirer.

LES CASES DE LA CARITAT: L’any 1798 el rector Antoni Roig de Felanitx fundà a la seva parròquia la primera casa de la Caritat a Mallorca. Dones consagrades a Déu i al servei del poble, especialment de les persones més humils, encarnant l’esperit caritatiu de Sant Vicenç de Paül.